Tietoa terveyspalvelujen käyttämisestä Suomessa ja ulkomailla
Asiasana: valittaminen
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksut
Asiakkaan tulee saada asiakasmaksusta lasku sekä maksukyvyn mukaan määräytyvästä asiakasmaksusta yksilöity päätös. Laskussa tai päätöksessä on oltava liitettynä oikaisuvaatimusohje. Tee julkisen terveydenhuollon asiakasmaksua koskeva oikaisuvaatimus 30 päivän kuluessa siitä, kun sait päätöksen. Tarvittaessa potilasasiamies voi auttaa sinua muutoshakemuksen tekemisessä. Saat potilasasiamiehen yhteystiedot hoidonantajaltasi. Jos olet edelleen tyytymätön oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, voit hakea muutosta […]
Kelan ennakkolupapäätös
Hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Voit hakea Kelan ennakkolupaa koskevaan päätökseen muutosta, jos päätös koskee sinua tai olet päätöksessä mainitun henkilön huoltaja tai edunvalvoja. Kela lähettää ennakkolupaa koskevan päätöksen tiedoksi myös sille julkisen terveydenhuollon toimintayksikölle, joka antoi hakemukseen Kelan pyynnöstä lausunnon. Yleensä lausunnonantaja on sairaanhoitopiiri. Voit valittaa […]
Kelan hoito-oikeustodistusta koskeva päätös
Tee valitus kirjallisesti ja toimita se Kelaan 30 päivän kuluessa siitä, kun olet saanut tiedon päätöksestä. Sinun katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemäntenä päivänä päätökseen merkityn postituspäivän jälkeen.
Kelan sairaanhoitokorvaukset
Voit tehdä valituksen kirjallisesti ja vapaamuotoisesti. Osoita valitus sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnalle (Samu). Toimita valitus Kelaan. Valitus on jätettävä viimeistään 30. päivän kuluessa sen päivän jälkeen, kun olet saanut tiedon Kelan päätöksestä. Päätöksen katsotaan tulleen tietoosi seitsemäntenä päivänä siitä, kun päätös on postitettu.